Mit érdemes tennünk, egy modern Diesel autó használata során, hogy minél hatékonyabban, és minél tovább tudjuk használni műszaki meghibásodás nélkül?

Tisztában kell legyünk vele, mitől is alakul ki leggyorsabban motorkopás?
Fontos tudni, hogy a legtöbb korom, és el nem égett üzemanyag alacsony fordulaton és sűrű kis távokon történt használat során keletkezik, rakódik le a Diesel motorokban. Ezen lerakódások -szinte észrevétlenül- alakulnak ki a motorok belsejében, de egyes típusoknál, akár már 30-40.000 km megtételekor kritikus szintet érhetnek el. Ennek oka, hogy a főként kis távokon történő használat során, a dús keverék miatt nagy mennyiségű, el nem égett gázolaj csapódik le a motor belsejében, a henger falán, és a fel nem melegedett DPF szűrő hatásfoka is igen alacsony. A Diesel motorok, működési elvükből fakadóan, 2000-2500 1/min alatt, jelentősen több kormot termelnek, mint magasabb fordulaton. A koromnak egy része az EGR szelepen keresztül a szívócsőbe visszakerül, hogy minél hamarabb felmelegedjen a motor, javítva így a károsanyag kibocsájtást, míg a kipufogógáz nagyobb része a DPF szűrőn keresztül távozik a motorból. Amikor a DPF szűrő telítettsége viszont elér egy határt, a motorvezérlő elektronika utasítására plusz üzemanyag kerül a kipufogó rendszerbe, melynek elégése közben hő keletkezik, ami megemeli a hőmérsékletet a kipufogó rendszerben, ami így kiégeti az összegyűlt kormot a DPF szűrőben, így újra jobb hatásfokon üzemel a motor és a DPF. Amennyiben ez a tisztító ciklus nem tud lefutni, mert araszolnak a forgalomban, vagy alacsony fordulaton járatják sűrűn a motort, a plusz gázolaj nem tud elégni, és lefolyik a henger falán át az olajteknőbe. Ez a jelenség felhígítja a motorolajat, csökken a motor kenése, továbbá a ki nem tisztult DPF szűrő idő előtt eltömődik. Egy koromtól eltömődött Diesel motort legtöbb esetben hibalámpa jelez, de a kezdeti fázisban többnyire még nem észlel az elektronika hibát. Nehezebb indulás, lomhább járás, teljesítmény csökkenés, bizonyos fordulaton megtorpanás, egyenetlen alapjárat, növekvő üzemanyag-, olajfogyasztás jelenségek valamelyike érzékelhető. Ilyenkor minél hamarabb érdemes felkeresni egy javítóműhelyt.
A benzinmotorokhoz hasonlóan, a fentieken kívül itt is jelentősen befolyásolja a motor élettartamát a minél jó minőségű gázolaj, továbbá a körültekintően kiválasztott, gyártó által előírt motorolaj és szűrők időben megtörtént cseréje, de önmagában csak azok elvégzése sajnos nem elegendő.

Mit tehetünk a fenti meghibásodások kialakulása ellen?
Kerüljük a gyakori, kis távokon történő használatot, hideg motornál a túráztatást, illetve hideg motornál a magas fordulaton történő használatot.
Javasolt hetente legalább 1x hosszabb útra menni (országúton, autópályán), olyankor magasabb, váltakozó fordulaton megjáratni az autót a megfelelő kipufogó gázáramlás tisztító hatása érdekében.

Mit tehetünk a fenti meghibásodások kialakulása ellen?

Kerüljük a gyakori, kis távokon történő használatot, hideg motornál a túráztatást, illetve hideg motornál a magas fordulaton történő használatot.
Javasolt hetente legalább 1x hosszabb útra menni (országúton, autópályán), olyankor magasabb, váltakozó fordulaton megjáratni az autót a megfelelő kipufogó gázáramlás tisztító hatása érdekében.
Fokozottan ajánlott megfelelő minőségű üzemanyag kiválasztása és ezzel együtt min. 8-10.000 km –ként egy tele tankhoz hozzáadni – autógyártók által elismert minőségű – Diesel Injektor tisztítót (pl. 20119 Xeramic Diesel Injektor Cleaner 250 ml). Ezen adalékok létjogosultsága azóta értékelődött fel, mióta évről-évre növelik az üzemanyaggyártók a növényi összetevőket a gázolajban. Ezen összetevők miatt a gázolaj magába szívja a vizet a levegő páratartalmából, és a gyártástól számított 6-8 hét elteltével már gyantaszerű lerakódásokat okozhatnak a teljes üzemanyag ellátó rendszerben. Ezek a gyantás lerakódások idővel eltömítik, rontják a szűrők, injektorok hatásfokát, melyek csökkentik a motor teljesítményt, növelik a fogyasztást és felgyorsítják a fent leírt káros lerakódások kialakulását a motor égésterében és a DPF-szűrőben. A váratlan olajfogyasztás növekedés és az ebből fakadó költséges motorkopások kialakulása sok esetben erre a levezetett folyamatra vezethetők vissza.

Használat függvényében, 30-50.000 km –ként periódikusan ismételve, javasolt a szívósor– égéstér- katalizátor együttes tisztítása, melyet az éves karbantartások részeként, motorolaj csere előtt elvégezve, akár 2-3x –ára is növelhető a motorok élettartama! Erre ma már több technológia is rendelkezésre áll a szervizek számára. Az egyik leghatékonyabb idő / költség oldalról a 20318 Xeramic Total Engine Conditioner 200 ml spray. Nem igényel szerviz beruházást, motorbontást (kedvező ár), ugyanakkor a tisztítóhab formátum rövid időn belül a teljes motor működésében jelentős pozitív változást idéz elő.

Amennyiben kis távokon használjuk a járművet, 3-4000 km –ként egy tele tankba javasoljuk a 20131 DPF Additive 250 ml adalékot, mely jelentősen csökkenti a DPF–be kerülő korom gyulladási hőmérsékletét, így rövidebb idő alatt tud javulni a szűrő hatások, mely a motor koromtartalmának csökkenése mellett, az üzemanyag fogyasztásra is jótékonyan hat.
Kiemelten fontos minden esetben az adott autógyártó által javasolt minőségű motorolaj használata.
Az olajcsere intervallumát a hazai használati szokásokat elemezve, szinte kivétel nélkül javasoljuk a Kezelési Kézikönyvekben jelölt „Fokozott használati mód” néven jelölt időben lecserélni, mely általában 10-20.000 km közötti intervallumokat jelent.
Olajcsere előtt, minden esetben javaslunk a régi, üzemmeleg olajba tölteni 1 flakon 20124 Xeramic Engine Flush 250 ml motor átmosót, majd legalább 15-20 perc járatás után leengedni az olajat. Ez a tisztítószer olaj oldalról szabadítja meg a motort a lerakódásoktól.
Ezt követően, töltsük fel új motorolajjal a motort.
Egy autó karbantartása, látható módon nem csak olajcseréből áll, melyet fontos megjegyezni.

Az elmúlt 20 évben gyártott járművek nagy részénél a műszeres beállítások, szűrő cserék, programozások, kalibrációk szintén fontos és elengedhetetlen részei az éves felülvizsgálatoknak. Míg a régebbi autók beállításait manuálisan, úgy a modern járműmotorok kalibrációit (fojtószelep, befecskendezők, stb.) már megfelelő diagnosztikai műszerrel szükséges elvégezni. Ezt helytelenül, szintén sok esetben elfelejtik mind a használók, mind sajnos a szervizek.

A hűtő- és klímarendszer folyadékok, az izzítógyertyák, a motorvezérlés és a segédmeghajtó elemek szíjainak megfelelő időben történő cseréje szintén a motor élettartamát jelentősen befolyásoló tényezők. Több mint 20 éves szerviz tapasztalatunk, hogy a hazai járműpark meghibásodásának leggyakoribb okozói a nem gyártó által előírt izzítógyertyák, vezérlések, olajok, szűrők beépítése, melyek esetenként valamelyest kedvezőbb ár ellenére, nagyságrendekkel költségesebb meghibásodásokat okoznak már igen rövid időn belül.

Szintén komoly motor problémát jelent a kiszerelt katalizátor, DPF –szűrő, EGR szelep, és egyéb elemek hatása, melyek a motorban történő gázok áramlásának megváltoztatása miatt okoznak sok esetben teljes motor felújítást pár ezer km megtétele után.

E pár leírt gondolattal, reményeink szerint minél több jármű tulajdonosnak tudunk segítséget nyújtani, hogy hatékonyabban tudja üzemeltetni autóját, továbbá az emberek számára jobban megértetni a PM Xeramic Automotive adalékainak, tisztítóinak értelmét, helyét a gépjármű üzemeltetésben.

További cikkeink

Üzemanyag adalékok – Petromark®-Xeramic®

Üzemanyag adalékok – Petromark®-Xeramic®

Az üzemanyag-adalékanyagok használata az autóipari üzemeltetésben robbanásszerűen megnőtt az utóbbi években, részben annak köszönhetően, hogy szinte minden autógyártó és importőr elfogadta annak...

bővebben