Milyen szokásaink, és mindennapi körülmények csökkentik a járműmotorok élettartamát jelentősen?

Több évtizedes járműipari tapasztalatunk alapján elmondható, hogy a legtöbb jármű motorjának meghibásodásáért egyaránt felelős az üzemeltető sofőr vezetési stílusa, a kereskedelemben kapható üzemanyagok összetételeinek megváltozása, és a gyártókra az elmúlt 25 évben drasztikusan rákényszerített emissziós normák miatti konstrukciós kialakítások, nem beszélve az autóalkatrész piacon tapasztalható széles minőségi eltérések együttes hatása. Ezen tényezők különféle módon és időben idézik elő a motorok meghibásodását.

Hazánk személygépjármű parkja 2022 –ben közel 4 millió darabra nőtt (2 év alatt közel 1 millió darabbal!), az átlagéletkoruk viszont eléri a 16 évet. A forgalomban lévő autók jelentős része a 2000 –es évek első felén készült, melyeknél már tendencia lett a motorok várható élettartamának csökkentése a legtöbb gyártó részéről. Ennek hatása, hogy sok jármű elérte az élettartamának határát, mely igen költséges fődarab javítások szükségességét vonja maga után.
Üzemeltetői problémaként felhozható, hogy mai napig hiányzik a megfelelő tájékoztatása a sofőröknek a helyes üzemeltetési tanácsokra vonatkozólag, ami jelentősen növelhetné viszont akár már az új autók megbízhatóságát is.

Mire is gondolunk?

Mindig ellenőrizzük a megfelelő guminyomást és évszaknak megfelelő gumiabroncsot használjunk. Ezzel növeljük a biztonságot és csökkenthető az üzemanyag fogyasztás is.
A világítás fontossága örök téma, de 10-ből 7 autón mai napig nem világít valamilyen lámpa, vagy nincs jól beállítva az első fényszóró. Ez közlekedés biztonság mellett, esetenként további elektromos meghibásodások forrása is lehet, mely növelheti a javítási költségeket.
Az ablaktörlő és mosó megfelelő működése szintén fontos biztonsági tényező minden évszakban.
Reggeli indításkor mellőzzük az egy helyben történő járatást. Az üzemmeleg állapot eléréséig, fokozatosan növelve a gyorsításokat, de minél hamarabb induljunk el. A motorok legnagyobb igénybevétele mindig az indításkor jelentkezik. Ilyenkor pár másodpercig kenés nélkül forog a motor. Terhelés alatt (menetközben) már optimálisabb a motor kenése, és hamarabb is éri el az üzemi hőfokot a motor.

Fontos itt megjegyezni, hogy semmi esetre se térjünk el a gyárilag előírt olaj viszkozitástól, még régebbi motorok esetén sem, mert olajfogyasztást jelentősen nem, viszont a motor élettartamát jelentősen csökkenti egy nem megfelelő, sűrűbb viszkozitású motorolaj. Hidegindításkor megszakad a vastagabb olaj filmrétege, és több ideig tart amíg kialakul az optimális kenőfilmréteg, így megnő a motor kopása!

Sok típusnál a műszerfal visszajelez, mikor érdemes felkapcsolni magasabb fokozatba, holott műszakilag ismert, hogy a leggazdaságosabb üzem a legnagyobb
nyomaték 75-80 % körül alakul a benzines és Diesel autóknál egyaránt. Fontos megjegyezni továbbá, hogy a 16 szelepes motorok, főként a legújabb közvetlen befecskendezéses verziók (GDI, TSI, Ecoboost, stb), 2000 1 / min alatt járatva nem megfelelő örvénylést keltve a hengerekben, jelentős koksz lerakódást idéznek elő. Amikor alacsonyabb fogyasztást feltételezve, minél hamarabb felváltunk magasabb fokozatba, nem kíméljük, hanem ellenkező módon, jobban terheljük a motort és a kuplung –váltó egységet egyaránt. A motorok ellensége a kenéshiány és a magas fokozatban, alacsony fordulaton történő járatás és az erőteljes gyorsítás. A városban, sűrű kis távokon használt autók, ezért jelentősen nagyobb kopásnak vannak kitéve, mint pl. egy 80-100 km –ről napi szinten ingázó márkatársa.
Sűrű kis távokon, fenti jellemzőkkel használt autók esetén kiemelten fontos a gyárilag előírt karbantartási ciklusok felezése, a sűrűbb olaj-, és szűrők cseréje, továbbá érdemes időnként egy hosszabb úton, magasabb fordulaton történő dinamikus használatra.

Az üzemanyag oldalról fontos elfogadni, hogy az emissziós előírások miatt lépcsőzetesen, évente növekvő bio összetevők aránya a jövőben tovább fog fokozódni mind a benzin, mind a gázolaj tekintetében. A bioösszetevők aránya csökkenti a gyártás során a környezeti terhelést, viszont rontják az üzemanyag szavatossági idejét, és ezzel együtt az idő múlásával (gyártástól számított 6-8 hét) a motorban az égés hatásfokát. A nem jó hatásfokú égés pedig, növeli a koromképződést és annak káros lerakódásait. A jövedéki törvény miatt, az adalékok aránya viszont közel változatlan évek óta az üzemanyagokban, így könnyen belátható, hogy a mérnöki törekvés ellenére, a hibátlan üzemanyagok pár hét-hónap elteltével miért is rontják jelentősen a járművek motorjainak hatásfokát. Egy régebbi motorban, mely alapból több kormot tartalmaz már a magasabb futásteljesítmény okán, nem sok szükséges így, hogy elérje a kritikus koromtartalmat, amikor is megnövekszik az üzemanyag-, majd olajfogyasztás. Legtöbb esetben ezt a hibát remegő alapjárat, indítási nehézségek, majd gyújtáskimaradás és katalizátor eltömődés miatti hatékonyság csökkenés jelez. A legújabb motorok üzemanyagellátó rendszere, illesztései viszont sokkal pontosabbak, érzékenyebbek. Kis térfogatból, nagy teljesítményt hoznak ki, ami kényes egyensúlyban áll a tartóssággal.
Ebből kifolyólag, akár 20-30.000 km –nél jelentkezhetnek a fenti hibajelenségek, melyek jó esetben gyártói jótállás, de egyre gyakrabban üzemeltetési szokásra visszavezethető hibaként, szintén saját költségen javítandó bosszúságot okoznak.

Fontos tehát elfogadni, hogy a modern járművek karbantartása nem csak olaj-, és szűrőcserékből áll. Szükséges a szívósor, égéstér, EGR szelep, kipufogó utókezelő rendszerek rendszeres ellenőrzése, tisztítása, mivel alattomos módon üzemeltetés során minden esetben gyűlik a koromlerakódás a motorok egységeiben, melyek tisztítás nélkül hasonlóan eldugulnak, mint egy levegő vagy pollenszűrő. Hatásuk viszont kijózanító, hiszen a váratlan meghibásodások nem ritkán már 100.000 km előtt bekövetkeznek, és a javítási költségek több száz ezer Ft –ba kerülnek, nem beszélve a használatból való nélkülözésről és a jelenlegi alkatrész hiány miatti kiszámíthatatlan várakozásról. A jó hír viszont, hogy 90 % -ban ezen meghibásodások elkerülhetők, és megfelelő tájékozódás után, alacsonyabb karbantartási költségek mellett, egy kisebb fogyasztású, üzembiztos és tartós járművel tudunk közlekedni.

Miért piacvezető egyre több európai országban a Petromark Xeramic Automotive a gépjármű karbantartási anyagok szállítójaként?
Mert az idén már 30 éves cég kezdetektől a kenéstechnika felé fordította a hangsúlyt. A holland székhelyünktől nem messze található Európa legnagyobb bioetanol gyártó bázisa, így a kezdetektől sok tapasztalata van mérnökeinknek a fent levezetett műszaki jelenségekről.

Xeramic Concept – programunk szervizek számára javasolja, hogy minden karbantartáskor, alkalmazzanak automatikusan Benzin / Diesel Injektor Tisztítót a tankba töltve. Előnye, hogy igen hatékonyan tisztítja a teljes üzemanyag rendszert az etanol miatti lakkszerű lerakódásoktól, és plusz kenés és vízlebontó tulajdonságával csökkenti a fogyasztást, koromképződést, és növeli a rendzer élettartamát.

Speciális, egyéb adalékaink megfelelő kiválasztása és rendszeres használata esetén tovább fokozható bármely motor hatékonysága.

Egyedülálló, Engine Protector adalékunk, motorolaj oldalról nyújt plusz kopás-, és korrózió védelmet a motornak, legyen az egy ritkán használt régebbi, vagy egy nagy igénybevételnek kitett, modern motor. A súrlódás jelentős csökkentésével, csökken az olaj hőterhelése (-10%), a fogyasztás (5-15%), emissziós érték (kb. 25-35%) és a fémfelületek kopása. Számottevően nő viszont az olajnyomás (10%), kompresszió és a várható motor élettartam.

Égéstér tisztítónk, DPF tisztító programunk és egyéb garázsipari szerviz anyagaink pedig a műhelyek számára jelent megtakarítást, a gyorsabb, hatékonyabb munkavégzés segítése érdekében.

Összességében elmondható, hogy a PM Xeramic minden lépése az elmúlt 30 évben a gépjárművek karbantartása körül forog, melynek elismeréseként, termékeinket használja évek óta a legtöbb nemzetközi versenyautó sportág csapatainak valamelyik tagja.

További cikkeink

Üzemanyag adalékok – Petromark®-Xeramic®

Üzemanyag adalékok – Petromark®-Xeramic®

Az üzemanyag-adalékanyagok használata az autóipari üzemeltetésben robbanásszerűen megnőtt az utóbbi években, részben annak köszönhetően, hogy szinte minden autógyártó és importőr elfogadta annak...

bővebben